Nejprve se, prosím, přihlaste na hlavní stránce www.programy-tv.cz

Superstavby: Zázraky techniky (6.díl)
NOVA ACTION
11.5. 15:25
doporučit pořad na Facebooku    najít na ČSFD
Poznáme, jaké konstruktérské zázraky se skrývají v nejúžasnějších člověkem vytvořených strojích a stavbách. Prozkoumáme největší letadlo světa, nejrozsáhlejší samonosnou kopuli, nejvyšší budovu na světě či největší vesmírnou stanici. S pomocí vyspělé počítačové grafiky a díky vysvětlení světoznámých specialistů odhalíme fascinující inovace, které snům dovolily změnit se ve skutečnost.
Továrna Volkswagen v německém Wolfsburgu se rozkládá na ploše téměř 6,5 milionu m2 a je jedním z největších výrobních závodů na světě. Od roku 1945 vyrobila centrála společnosti Volkswagen 45 milionů automobilů. A aby toho nebylo málo, závod vyrábí také Volkswagen Currywurst, speciální značku klobás. Závod má ale také temnou minulost. Založen byl před 2. světovou válkou, aby vyráběl "lidový vůz", jakousi obdobu amerického Fordu - tuto myšlenku mohutně podporoval Adolf Hitler. Konstrukcí vozu pověřil nacistu Ferdinanda Porcheho. Stavba závodu byla jedním z nejambicióznějších projektů Třetí říše. Továrna měla chrlit 800 tisíc vozů ročně. Pak ale začala válka a VW se přeorientoval na zbojní výrobu. Využíval nucených prací - pracovalo zde mnoho vězňů z koncentračních táborů. Továrna byla za války bombardována a v roce 1944 téměř zničena. Hned po válce ale začaly práce na její obnově a už v prosinci 1945 sjely z výrobních pásů první vozy - legendární Brouci. Do roku 1972 se VW Brouk stal nejprodávanějším vozem všech dob na světě. Dnes je továrna třikrát větší, na montážních linkách pracuje okolo 6 tisíc robotů a víc než 60 tisíc lidí. Celkem jsou ve Wolfsburgu čtyři výrobní linky. Montují se zde nejen Volkswagen Tiguan a Volkswagen Touran, ale také vůz, který není označen nápisem VW, Seat Tarraco. Ale i v moderní historii Volkswagenu je velká kaňka - jeho pověst byla vážně poškozena v roce 2015 poté, co společnost přiznala, že do milionů svých vozů instalovala software umožňující podvádět při testech emisí. VW musel zaplatit více než 30 000 000 milionů dolarů jako odškodné. Navzdory tomu se však stal v roce 2016 nejúspěšnějším výrobcem automobilů na světě..
Všechna vysílání pořadu
+ přidat všechny pořady
- odebrat všechny pořady